Friday 14 September 2012

Trip to pulau redang, Terengganu…… we~ 28/6-1/7



Ok.. tarikh 28/6 kami bertolak dari mersing menuju ke Terengganu hampir 15 jam.. dengan pemandu bas yang salah jalan jerk kan.. ==”
29/6 subuh kami bersembahyang berjemaah di masjid terapung… aq pon xtw… tw2 cg bgtw mse dalam bas.. nasib ada satu gambar…. Perjalanan diteruskan dan sesat lagi… akhirnya kami tiba di jeti pulau redang pada jam 8.55 pagi… perjalanan disambung lagi dengan menaiki bot ke pulau redang… fuuhhh giler… tak macam ramai pula yang mabuk…. Termasuklah aku… perjalanan memakan masa selama 45 minit… lama tak? Kami dapat melihat pulau2 yang berhampiran…. Ketibaan kami disambut baik oleh pegawai2 dari jabatan taman laut Malaysia (JTLM).. setelah briefing,,, kami makan dulu…. Setelah menunaikan solat jamak taqdim… kami memasang khemah… khemah kami menghadap ke laut… mestila sejuk malam2 kan? Petang tu… kami mendengar taklimat untuk snorkeling… macam best je? Setelah kami turun air,, aktiviti pertama yang kami lakukan ialah Water Confidence.. barulah kami dibenarkan snorkeling… wa~~~~ indahyan pantai ini…  ikan2 cantik,,, ad warna biru, warna putih, warna ungu pon ada…. Coral2 pon banyak… aku dapat melihat sotong kurita… terkejut aku… laju sangat dy gerak…  jam 5.00 petang,,, kami naik ke darat untuk menikmati minum petang.. kami bersiap2 untuk solat maghrib dan kuliah malam….
30/6 pagi2 lagi kami dah bersedia di hadapan chalet cg nan (Cikgu Adnan) untuk mengikuti riadah pg… so sporting.. lepastu kami diberi satu hari suntuk untuk snorkeling, ada juga yang scuba diving… kami stop pd jam 1.00 petang untuk zohor… kami kembali bermain air lepas makan tengahari… malangnya serangan agar2… eh… obor2 menyebabkan ramai yang sakit2… macam si aten kite ni~… kemudian,,, kami naik dan main treasure hunt… aduh! Sungguh mencabar si abang Patrick kite ni bg… sampai kne bongkok2 nak carinye.. ada yang nak dapatkan klu… haha…. Pada muka diorang… kne buat aksi lawak…. Dan setelah dikutip kesemua hint…. Jawapannya ialah BABY TURTLE.. kami pon pergi ke hatchery… terkejut tengok ada anak turtle banyak… comel… masa pg tak ada… tp petang ada pulak… ada la sekor yang sesat…. Kumpulan aku telah menjuarai treasure hunt.. kami mendapatkan evidence di belakang prof. jenny..  malam tu kami ada persembahan kebudayaan.. sebelom tu kami menonton video lawak mereka petang td… terkekeh2 kami ketawa… lepastu ada prank untuk J.J… happy belated birthday girl… menangis2 si J.J ue… setelah selesai,,, kami pon masok tidur…
1/7 seawal jam 4.00 pg… kami telah di toce oleh abg ijam… kami kne meniarap ke pantai… guling2… sampai ada yang tidur sambil wat aktiviti tu… setelah sarapan,,, kami membersihkan sekitar tapak perkhemahan kami… dan penyampaian hadiah… kumpulan kami mendapat no.3…  setelah mengemas khemah dan barang2 kami… kami mengambil2 gambar sekitar pulau… kami menaiki bot untuk pulang jam 12.30 tgahari… bye cg nan, prof, Patrick… dalam bot aq tidur sje… mabuk lg… setelah tiba di jeti aku terus mencari sedikit souviniers…  ada la sikit… bas bergerak pulang… nasib kami tak berapa elok… pemandu bas nak tgok bola… jadi kami pon xdpt g pasar paying.. abis dy kne sumpah seranah ngn kiteorg… sekian terima kasih… opsss… lupa kami ada membuat pelepasan anak penyu 2 kali.. 1 extrovert dan 1 lagi isha (anak penyu aq) doakan dy selamat tw? Amin… aku berharap aku dapat dtg semula ke situ… nnnnnnnn korang jgn la buang plastic kat dalam laut! Nanti kalau penyu aku makan plastic tu mati… dy ingat obor2… last but not least… kumpulan P-U mmg Hebat!!!!!!!!!!!
Ini dikir p-u (2x)
Pantai laut ewah~

No comments: